تفاوت پشم سنگ و فوم پلی اورتان در چیست؟

دانستن تفاوت پشم سنگ و فوم پلی اورتان می‌تواند به شما کمک کند بهترین نوع عایق را برای سازه مورد نظر خود انتخاب کنید. هر کدام از این دو عایق می‌توانند بر اساس شرایط شما پاسخگویی مناسب به شمار آیند. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم پیش از اینکه برای خرید هر کدام از این دو اقدام کنید، حتماً مقایسه‌ای را در زمینه تفاوت پشم سنگ و فوم پلی اورتان داشته باشید. در این مقاله از سری مقالات نویسا سعی داریم بیشتر در خصوص مهم‌ترین تفاوت‌های این دو عایق صحبت کنیم؛ پس تا پایان همراه ما باشید.

کف کاذب
برای آشنایی با انواع کف کاذب و خرید آن می‌توانید با مشاوران ما ارتباط برقرار کنید
نویسا فلور

آشنایی با پشم سنگ و فوم پلی اورتان

برای بررسی تفاوت پشم سنگ و فوم پلی اورتان بهتر است پیش از هر چیز در خصوص هر کدام از این دو کمی صحبت کنیم تا بهتر بتوانیم به تفاوت‌هایی که با یکدیگر دارند پی ببریم.

همانطور که می‌دانید صنایع، مواد پلیمری را به شکل‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌دهند و پلی اورتان هم در فهرست مواد پلیمری به شمار می‌آید و از پیوندهای مولکولی یورتان برخوردار است. پلی اورتان از سه دسته سخت، نیمه نرم و نرم برخوردار بوده و مواد آن را با نماد PUR و البته با نام فوم PUR می‌شناسند. 

پشم سنگ عایق حرارتی بوده که با ذوب سنگ بازالت تولید می‌شود. پشم سنگ از انواع مختلفی همچون تخته‌ای، نواری، لحافی، پتو و فله برخوردار است. موادی که از سنگ بازالت به دست می‌آیند با کمک نیروی گریز از مرکز به الیاف تبدیل شده و به شکل‌های مختلفی که گفتیم روانه بازار مصرف می‌گردند. لازم به ذکر است پشم سنگ می‌تواند برای کف کاذب هم استفاده شود اما بیشتر برای سقف‌های کاذبی مثل سالن اجتماعات و سقف اماکن وسیع بکار برده می‌شود. 

آشنایی با پشم سنگ و فوم پلی اورتان

همه چیز در مورد تفاوت پشم سنگ و فوم پلی اورتان

فوم پلی اورتان چیست؟

همانطور که گفتیم پلی اورتان یا به اختصار PUR، نوعی پلیمر به حساب می‌آید که مواردی مثل وزن کم، ضریب هدایتی حرارت کم، مقاومت در برابر شرایط جوی، نصب آسان، مقاومت بالا در برخورد با حلال‌های صنعتی، چسبندگی زیاد، عدم جذب رطوبت و… تنها بخشی از مهمترین ویژگی‌هایی هستند که فوم پلی اورتان به خود اختصاص داده است.

 

فوم پلی اورتان چیست؟

 

پشم سنگ چیست؟

پشم سنگ که  به عنوان نوعی عایق حرارتی نام برده می‌شود معمولاً برای سقف واحدهای آپارتمانی، کف سازی، دیوارهای خارجی و داخلی ساختمان‌ها، ساندویچ پانل‌ها و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم است به این موضوع اشاره داشته باشیم که پشم سنگ از مقاوم‌ترین عایق‌های معدنی دنیا به شمار می‌آید. از ویژگی‌ها و مزایایی که این نوع عایق‌های حرارتی دارند، باید به مقاومت در مواجهه با امواج صوت، ضد حریق بودن، تراکم مناسب و عدم انتشار گازهای آلوده اشاره داشته باشیم.

مهمترین تفاوت های پشم سنگ و فوم پلی اورتان

حال که به تعریف جامعی از پشم سنگ و پلی اورتان پرداختیم، بهتر می‌توانیم در ارتباط با “تفاوت پشم سنگ و فوم پلی اورتان” صحبت کنیم. از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که این دو عایق حرارتی با یکدیگر دارند می‌توانیم به موارد زیر اشاره داشته باشیم:

مقاومت در برابر آتش

برای مقایسه پشم سنگ و فوم پلی اورتان ابتدا باید در خصوص مقاومتی که در برابر آتش دارند صحبت کنیم. پشم سنگ عایق حریق به شمار می‌آید، در صورتی که فوم پلی اورتان در برابر اشتعال و حریق از مقاومت کمتری برخوردار است. اگر بخواهیم آنها را در یک درجه بندی با یکدیگر مقایسه کنیم لازم است این گونه بیان کنیم که درجه مقاومت در برابر اشتعال پشم سنگ درجه A بوده و فوم پلی اورتان در سطح B1 قرار خواهد گرفت.

 

مقاومت در برابر آتش

 

عایق حرارتی

دومین تفاوت پشم سنگ و فوم پلی اورتان انتقال حرارت است. فوم پلی اورتان ضریب انتقال حرارت کمی را در مقایسه با پشم سنگ دارد و از این رو در برابر تغییرات دمایی می‌تواند خیلی مقاوم‌تر باشد. برای مناطقی که دارای نوسانات دمایی بسیار زیادی در طول سال هستند، استفاده از فوم پلی اورتان بسیار مناسب به شمار می‌آید.

رطوبت

قطعاً می‌دانید که عایق‌ها معمولاً در مدت زمانی که مورد استفاده قرار می‌گیرند کم کم و به مرور زمان خاصیت اولیه خود را از دست می‌دهند. در ارتباط با رطوبت می‌توانیم بگوییم فوم پلی اورتان به سبب بافت پلیمری که دارد در مقابل رطوبت و آب مقاومت خیلی بهتری را از خود نشان خواهد داد.

مقاومت صوتی

فوم‌های پلی اورتان در برابر صدا و شلوغی نمی‌توانند با پشم سنگ رقابت داشته باشند؛ زیرا پشم سنگ الیاف‌های بسیار قوی دارد که می‌تواند موجب جلوگیری از بروز هر نوع صوت به داخل ساختمان شود؛ از این رو برای محیط‌هایی که سر و صدای زیادی وجود دارد به شما پیشنهاد می‌کنیم از پشم سنگ استفاده کنید.

 

مقاومت صوتی

 

چگالی

چگالی و وزن عایق‌ها در زمان نصب می‌تواند اثرات مختلفی روی ساختمان داشته باشد. عایق‌های سنگین موجب خواهند شد که نصب و اجرای یک سازه سخت‌تر شود. پشم سنگ دارای چگالی ۱۲۰ کیلوگرم بر متر مکعب بوده و این یعنی سه برابر از فوم پلی اورتان سنگین‌تر است؛ از این رو اگر قصد سبک سازی دارید بهتر است از پشم سنگ برای کار خود استفاده نکنید. چگالی فوم پلی اورتان نسبت به پشم سنگ برتری بیشتری را دارد.

چگالی

هزینه

اگر می خواهید به تفاوت پشم سنگ و فوم پلی اورتان پی ببرید باید به هزینه آنها هم نگاهی داشته باشید. پشم سنگ عایقی ارزان بوده و بعد از پشم شیشه کمترین قیمت را در میان عایق‌های معدنی خواهد داشت؛ اما فوم پلی اورتان یک عایق صنعتی شیمیایی محسوب می‌شود و با توجه به اینکه فرایندهای بسیاری روی آن پیاده می‌شود، قیمت بیشتری را هم باید برای آن بپردازید. اگر می‌خواهید پروژه شما با قیمتی مقرون به صرفه‌تر باشد، می‌توانید از پشم سنگ استفاده کنید.

سخن پایانی

تفاوت پشم سنگ و فوم پلی اورتان را بیان کردیم و هر کدام را با یکدیگر مقایسه کردیم. مقایسه فوم پلی اورتان و پشم سنگ موجب خواهد شد تا شما بهترین انتخاب را برای پروژه‌های ساخت و ساز خود داشته باشید. اگر در خصوص تفاوتی که پشم سنگ و فوم پلی اورتان با یکدیگر دارند سوالی دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان ما در نویسا ارتباط برقرار کنید. همچنین اگر در خصوص خرید کف کاذب پروژه‌های ساخت و ساز خود به مشاوره احتیاج دارید، می‌توانید با کارشناسان ما ارتباط برقرا کنید.

Call Now Buttonمشاوره رایگان